نحوه شستن لباس های ابریشمی و ماندگاری آنها

نحوه شستن لباس های ابریشمی و ماندگاری آنها

نحوه شستن لباس های ابریشمی و ماندگاری آنها : ابریشم حسی لوکس و روکش زیبایی دارد اگر لباس ابریشمی دارید ممکن است تعجب کنید که متوجه شوید به راحتی می توانید لکه ها را از بین ببرید و درخشش آن را در خانه با لوازم روزمره ست کنید.

قبل از شروع برچسب لباس خود را بخوانید تا مطمئن شوید که ابریشم قابل شستشو است و به یاد داشته باشید که هرگز از یک لکه بر یا سفید کننده قوی برای هر نوع پارچه ظریف استفاده نکنید. در این راهنمای ساده، نحوه شستن لباس‌های ابریشمی تازه کردن ابریشم لباس های قدیمی و نگهداری لباس‌های ابریشمی مورد علاقه خود را برای حفظ درخشش آنها بیاموزید.

تست ابریشم قبل از شستشو

اگر بر روی برچسب لباس نوشته شده است که خشک کنید این روش تمیز کردن توصیه شده توسط سازنده است. گاهی حتی با این برچسب می توانید ابریشم را با دست بشویید.

با این حال، وقتی روی برچسب می‌گوید «فقط با خشکشویی» آن را باور کنید لباس ممکن است دارای مواد ساختار داخلی که با شستن دست خراب می‌شوند قبل از شستن ابریشم، دو آزمایش سریع را امتحان کنید تا مشخص شود آیا می توانید لباس را در خانه بشویید یا خیر:

ابتدا لباس ابریشمی خشک را در دست فشار دهید و سپس آن را رها کنید. اگر پارچه به سرعت صاف می شود، ابریشم باکیفیت است و به خوبی در شستن دست مقاومت می کند. اگر نه، آن را به خشکشویی ببرید (خطر خراب شدن لباس را دارید)

سپس ثبات رنگ لباس ابریشمی خود را تست کنید. پارچه را روی یک درز داخلی مرطوب کنید. چند دقیقه صبر کنید سپس با یک پارچه سفید یا سواب پنبه ای محل را پاک کنید. اگر رنگ از بین برود رنگ هنگام شستشو پخش می شود بنابراین به جای آن لباس را به خشکشویی ببرید.

نحوه شستن لباس های ابریشمی و ماندگاری آنها

دستورالعمل ها

✅مواد مختلف برای تمیز کردن لباس های ابریشمی

✅نحوه شستن لباس های ابریشمی

✅مواد شوینده ملایم

✅دمای آب سرد

✅نوع چرخه شستشوی دست اکیداً پیشنهاد می شود

✅نوع چرخه خشک کردن فقط هوا خشک

✅تنظیمات اتو تنظیم کم یا ابریشمی

نحوه شستن لباس های ابریشمی و ماندگاری آنها

لکه ها را با مواد شوینده ملایم بشویید 

اگر لکه‌های خاصی را مشاهده کردید، فقط مقداری ماده شوینده ملایم با علامت «درجه ضعیف» مستقیماً روی لکه بمالید. قبل از اینکه کل لباس ابریشمی را با دست بشویید مواد شوینده را با انگشتان خود کار کنید و اجازه دهید حداقل 15 دقیقه بماند.

نحوه شستن لباس های ابریشمی و ماندگاری آنها

شستشو با دست فقط در آب سرد

هنگامی که برای شستشوی دستی آماده شدید آب سرد و مقدار بسیار کمی از مایع لباسشویی ملایم را در یک تشت یا سطل مخلوط کنید. هنگام شستشو به آرامی با دست بشویید و از مالش دادن خودداری کنید.

اگر تصمیم دارید لباس ابریشمی را با ماشین بشویید، آن را در یک کیف لباس مشبک قرار دهید و چرخه آرام و آب سرد را انتخاب کنید.

نحوه شستن لباس های ابریشمی و ماندگاری آنها

از شستشوی سرکه با آب استفاده کنید

1/2 فنجان سرکه سفید را به آب شستشو اضافه کنید. این به لباس کمک می کند تا درخشندگی خود را حفظ کند.

نحوه شستن لباس های ابریشمی و ماندگاری آنها

نحوه شستشوی لباس های ابریشمی با ماشین لباسشویی

از کیسه مشبک استفاده کنید

ابریشم پارچه ظریفی است که به راحتی در ماشین لباسشویی آسیب می بیند، بنابراین مهم است که همیشه با یک کیسه توری که در انتهای باز بسته شده است شروع کنید.

قبل از شستن تکه لباس خود را به سمت بیرون برگردانید و آن را داخل کیسه قرار دهید. هنگام شستن هرگز پارچه ابریشم را نچرخانید یا پیچ و تاب نکنید زیرا الیاف ابریشم ممکن است آسیب ببیند.

هرگز از سفید کننده (بر پایه اکسیژن یا کلر) روی ابریشم استفاده نکنید. الیاف ابریشم در سفید کننده کلر حل می شود. حتی محلول های رقیق شده سفید کننده کلر باعث زرد شدن دائمی، از بین رفتن رنگ و ضعیف شدن ابریشم می شود.

بیشتر بخوانید: چطور برند اصل و یا تقلبی لباس را از هم تشخیص دهیم؟

لباس های خود را خشک کنید

پس از اتمام چرخه شستشو لباس را درآورید و قبل از خشک کردن در هوا آن را با حوله خشک کنید. لباس‌های ابریشمی را در خشک‌کن (حتی با حرارت کم) همینطور در آفتاب مستقیم خشک نکنید.

در محلول سرکه خیس کنید

در یک تشت یا سطل بزرگ، 1/4 فنجان سرکه سفید را به آب ولرم اضافه کنید. خوب مخلوط کنید. لباس را کاملاً زیر آب فرو ببرید و آن را به اطراف بچرخانید تا پارچه کاملاً خیس بخورد. آن را از آب سرکه خارج کنید، سپس آن را چندین بار در آب تمیز بشویید.دقت کنید محلول سرکه را سریعتر خارج کنید.

به آرامی لباس را با حوله خشک کنید

لباس را روی یک حوله سفید تمیز و سنگین پهن کنید و آن را بغلتانید تا آب جذب شود. به حرکت ادامه دهید و مراحل را با حوله های خشک تمیز تکرار کنید تا مقدار زیادی از آب جذب شود.

لباس های ابریشمی

هوا خشک

لباس را با استفاده از چوب لباسی پلاستیکی یا قالبی برای خشک شدن در هوا آویزان کنید زیرا چوب می تواند لباس ابریشم را لکه دار کند. ابریشم را روی حرارت مستقیم یا زیر آفتاب آویزان نکنید.

لباس های ابریشمی

اتو کردن

دمای بسیار بالا هنگام اتو می تواند ابریشم پشم و سایر الیاف را بسوزاند. زرد شدن لباس با شروع سوختن الیاف رخ می دهد چنین دیگر نمی توان آن را  احیا کرد.

بیشتر چین و چروک های ابریشم را می توان با اتو بخار یا با آویزان کردن از بین برد. اگر می‌خواهید لباس را اتو کنید لباس ابریشمی خود را از داخل بچرخانید، سپس در حالی که هنوز مرطوب است آن را اتو کنید.

از کمترین درجه حرارت روی اتو و همچنین یک پارچه روی لباس استفاده کنید تا از آسیب دیدن هر گونه لکه آب یا گرما به ابریشم جلوگیری کنید. هرگز ابریشم را هنگام اتو خیس نکنید، زیرا ممکن است لکه های آب ایجاد شود.

 

نگهداری لباس های ابریشمی

ابریشم به چروک شدن و سوختن شهرت دارد بنابراین نگهداری مناسب مهم است. لباس های ابریشمی را در یک کیسه پارچه ای قابل تنفس (نه پلاستیکی) نگهداری کنید تا لباس ها خشک شوند.

آنها را در یک کمد خنک، خشک و تاریک آویزان کنید یا نگهداری کنید. الیاف ابریشم تمایل به جذب حشرات  دارند، بنابراین در صورت تمایل از مقدار کمی دافع پروانه طبیعی مانند گلوله های اسطوخودوس یا سدر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تکنیک های تشخیص کیفیت لباس با چند روش ساده

تعمیرات

لباس های ابریشمی ممکن است درزهایشان ساییده یا پاره شوند اگر می‌خواهید چنین درزهایی را خودتان تعمیر کنید، پارگی را با دست بدوزید، سپس با یک محصول ضد ساییدگی یا یک محصول چسب پارچه بدون دوخت که در پارچه فروشی‌ها یافت می‌شود، کار را به پایان برسانید.

لکه بر روی لباس های ابریشمی

اگر لکه تازه ای روی ابریشم دارید به سرعت آن را با پاک کردن آن با یک پارچه مرطوب تمیز کنید (خیلی سخت نکشید)، سپس در هوا خشک کنید. لکه های عرق روی ابریشم را با محلولی از سرکه سفید و آب به مقدار کم پاک کنید.

هر چند وقت یکبار لباس های ابریشمی را تمیز کنید

ابریشم را بعد از هر چند بار پوشیدن بشویید به یاد داشته باشید که شستن لباس های ابریشمی در خانه ممکن است در صورت تمیز کردن بیش از حد لباس ها در معرض خطر محو شدن رنگ قرار گیرد. خشک شویی معمولاً به این سرعت رنگ لباس های ابریشمی را از بین نمی برد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *